Vasthouden van aandacht en concentratie door middel van droedelen

Hoe leert jouw kind?

Zit je kind altijd stil en luistert het dan aandachtig naar de leerkracht of docent? Duurt de mondelinge uitleg meestal iets te lang waardoor de aandacht verslapt en moet je kind dan even bewegen? Leert het via beelden of liever via tekst? Ieder mens leert op een eigen manier. Het is dan ook vaak zoeken naar de juiste manier om zo gemakkelijk en zo snel mogelijk te leren en het vasthouden van aandacht en concentratie.

Misschien is je kind wel een dromer?

Je kind is een ‘dromer’. Je hoort regelmatig van de leerkracht dat het in een ‘eigen wereldje’ zit. Hele instructiemomenten gaan aan hem voorbij omdat de gedachten afdwalen en het zich verliest in een fantasiewereld. Het is geen onwil of desinteresse maar na 10-15 minuten zie je de ogen afdwalen en gaan ze ergens anders aan denken.

Droedelen

Een hele simpele manier voor het vasthouden van aandacht en concentratie is droedelen. Droedelen is kleine tekeningetjes maken. Het gaat om de beweging. Het brein moet in beweging blijven om instructie te verwerken. Afleidende, onwillekeurige gedachten worden zo geblokkeerd zodat je niet steeds afdwaalt met je gedachten.

Het voorkomt dagdromen. Bij dagdromen vergeet je vaak wat er om je heen gebeurd. Droedelen is een minder intensieve hersenactiviteit en terwijl je dit doet kunt je je gelijktijdig  opnemen wat er om je heen gebeurd of gezegd wordt. Ook kan je je na afloop beter herinneren wat je moest onthouden.
Uit een Amerikaans onderzoek blijkt dat leerlingen die droedelen in staat zijn om 29% meer informatie op te nemen en om deze ook weer te produceren. Door dit dus te doen geef je je concentratie een geweldige ‘boost’. Droedelen voor een beter leerresultaat!

Hoe kan je droedelen?

Je hoeft geen tekentalent te zijn om te droedelen. Droedelen gaat eigenlijk vanzelf. Het zijn gedachteloze tekeningetjes, ze komen vanzelf in je op. Het gaat niet om het resultaat maar om het proces. Simpele tekeningetjes kunnen bijv. zijn hartjes, vlinders, poppetjes, bloemetjes, cirkels, pijltjes enz. die niet te veel van het brein vragen.


Boekentip: Dare to doodle – Karin Luttenberg XXl

Volwassenen en droedelen

Kijk eens op je werk om je heen! Zit je collega tijdens een telefoongesprek of tijdens vergaderingen te droedelen? Of misschien ben jij diegene die ongemerkt vaak droedelt?  Let er maar eens op hoe het droedelen kan helpen om je te concentreren. Veel volwassenen doen het.

Droedelen in de klas

Droedelen in de klas is niet overal geaccepteerd. Als een kind aan het tekenen/droedelen is of extra bewegelijk dan komt het vaak over als desinteresse en wordt de leerling hierop aangesproken. In veel gevallen is het echter vaak een vorm van concentratie waarbij de leerling de stof beter in zich op kan nemen. Tip! Geef je kind een blocknote en pen mee en overleg met de leerkracht of deze gebruikt mag worden om te kijken hoe het dan gaat met de concentratie. Wie weet is droedelen nu net de beste leerstrategie van jouw kind.

Onderzoek naar leerstrategie de MILS (Meer Inzicht in LeerStrategieën)

Twijfel je of droedelen je kind kan helpen of wil je weten welke manier van leren bij je kind of bij jezelf past? Laat dan de MILS afnemen. Door dit onderzoek krijgen kind, ouders en leerkracht/docent inzicht in wat de best werkende leerstrategie is.
Misschien overweeg je zelf wel een studie? De MILS is ook voor volwassenen.
Voor meer informatie OZC Cascade

Interessante blogs



Bekijk een ander blogitem